Jarní očista pro naše játra

17.01.2014 22:33

Ostropestřec mariánský, vzrostlá rostlina, vlastně bodlák, jehož krásný fialový květ asi známe ze zahrádek, se v poslední době dostává do popředí zájmu stále více jako léčivka. Pro očistu našeho těla se nyní nejvíce užívají jeho semínka, která nám mohou účinně pomoci s detoxikací jater po zimním období.

 

Ostropestřec mariánský – Silybum marianum

(čeleď Hvězdnicovité – Asteraceae) je rostlina, která má rodiště ve Středomoří. U nás se ve volné přírodě mnoho nevyskytuje, ale jako velmi dekorativní rostlinu ji lidé pěstují v okolí svého obydlí.

Detoxikace pomocí semen ostropestřce mariánského

Vloni na jaře jsem potkala v obchodě s čaji pána, který si kupoval semínka z ostropestřce mariánského ve větším množství. Na můj dotaz jak a k čemu je užívá, mi odpověděl, že je přímo „chroustá“ a že pomáhají na játra.
Tenkrát jsem ještě mnoho o této bylině nevěděla. Ale jeho odpověď mě zaujala natolik, že jsem si řekla, že to musím vyzkoušet a sáček jsem též zakoupila. Chuťově mi nebyla semínka proti mysli a po namixování byla ještě chutnější.

Jarní doba je vhodná pro nejrůznější odstraňovaní škodlivin z těla. K detoxikaci jater postačí již pití odvaru ze semínek ostropestřce v podobě čaje. K přípravě odvaru je vhodné semínka pomlet na prášek.
Mnohem více účinný je však přímo olej ze semen ostropestřce anebo ještě více rozemletá semínka zamíchaná do tohoto oleje.

Pomletá semínka však mohou začít rychle podléhat oxidaci a proto jsem si zvolila tekutinu, do které jsem je po namixování namočila. Tou se stal přímo ostropestřcový olej. Ozdravný a dle pozorovaného účinku i silně detoxikační prostředek, byl na světě.

Určitě jsem „neobjevila Ameriku“ :-). Podobných detoxikačních výrobků je na našem trhu velký dostatek.  Jsou i jiné výrobky z ostropestřce, které jsou v podobě různých tinktur nebo výluhů či extraktů. To co vám nabízím k přípravě je však jednoduchý doplněk, který Vám možná též zachutná, pakliže jej vaše tělo potřebuje.

Přípravek z čistého ostropestřce

Základní předpis

Ingredience:

100 g semínek ostropestřce mariánského

70 g oleje z ostropestřce

Semínka, která zakoupíme jako čaj v jakékoliv prodejně bylinek, vysypeme na stůl a raději přebereme a vyřadíme případné kousky třeba stvolu, které tam nepatří.

Mezi semínky se mohou objevovat i jiná semínka, než z ostropestřce a ty také vyřadíme.

Množství po 50 g namixujeme na prášek nejlépe v tříštivém mixéru na kávu a vsypeme do připravené skleničky, kterou doporučuji před použitím dobře vypláchnout vařící vodou a také ji do sucha vytřít.

Na váze pak sypkou směs zalijeme olejem, který je k dostání též v prodejnách se zdravou výživou a jeho cena není závratná.

Dobrým promícháním vytvoříme kaši, kterou přechováváme v ledničce.

Užívání

Při užívání jsem se u sebe setkala s velmi zajímavým poznatkem. Kaše ze semínek smíchaných z olejem mi tak zachutnala, že jsem úplně cítila, jak po ní mé tělo touží. Stala se mi téměř „mlsem“, na který jsem chodila i častěji než asi mé tělo potřebovalo.

Pro užívání doporučuji vzít pouze 3 x denně 1 rovnou čajovou lžičku připravené ostropestřcové „kaše“ po jídle. Když jsem množství, které doporučuji, sama předávkovala, tak se očistný proces dostavil někdy dosti razantně. Proto pro začátek jen uvedené dávky.

Dávky lze zvýšit individuálně dle chuti, kterou na tuto kašičku naše tělo má. Ale raději se budeme hlídat v konzumaci, protože nám většinou připravek docela chutná.

I při doporučeném množství může nastat silné pocení a někdy brzy následuje i očista tlustého střeva v podobě překvapivého vyloučení zplodin látkové výměny a to ještě většinou ten den večer a následně i ve velké míře další den ráno.
Obecně, ve dny užívání není určitě žádný problém s vyměšováním :-). Zde jsem pochopila význam ostropestřce mariánského při hubnutí. Pomáhá nejen s čištěním jater, ale i střeva.

Možná si kladete otázku, jak dlouho má tato kůra trvat. Přesně vám to nepovím, ale popíšu vám, co se přihodilo mně osobně. Jednoho dne jsem při užití své obvyklé ranní lžičky pocítila velice silný odpor k této kaši, že jsem se až sama podivila.

Je vhodné tento signál těla zaregistrovat a užívání ukončit, protože to, co jsme již pojedli, tak to je asi  to správné množství, které naše tělo potřebovalo k očistě a více již nechce. Toto je čistě můj osobní výklad a nemusí být v souladu s vědeckými studiemi, pokud na toto téma existují.

Proto se zřejmě objeví zmíněná nechuť k další konzumaci. Naše tělo vyšle signál velice spolehlivě a moje rada je uposlechnout. Další užívání dle mého soudu není nutné. Většinou k očistě postačí asi tak dvě, maximálně tři připravené množství, které zde uvádím v přípravě (též viz foto). Doporučuji ponechat „kaši“ v ledničce a vrátit se k ní jakmile se chuť objeví znova.

Doplnění fenyklem a lopuchem

Ingredience:

100 g semínek ostropestřce

70 g oleje z ostropestřce

5–10 g fenyklu

5–10 g kořene lopuchu

Pro větší chutnost jsem si ji ještě vylepšila ostropestřcovou kaši namixovanými semínky z fenyklu a troškou pomletého kořene z lopuchu. Obojí pomůže s lepší stravitelností přípravku. Semínka fenyklu i kořen lopuchu lze pomlet v mlýnku současně.

Připravená doplněná směs může někomu chutnat lépe než samotný ostropestřec v oleji, a proto tuto variantu též uvádím. Množství přídavku je již na vašem zvážení, ale pro ovlivnění chuti stačí jenom trochu.

 

Účinky ostropestřce mariánského 

O účincích se zmíním jenom okrajově, protože na internetu najdete spoustu informací, ze kterých jsem vytáhla jen ty nejdůležitější.

Očistná kůra s ostropestřcem pomáhá s regenerací jaterních buněk a současně čistí játra od jedů a toxických látek, které se nám v játrech usadily. Proto tuto kůru doprovází též pocení díky uvolněným toxinům.

Ostropestřec umožňuje obnovit funkci jater i po závažnějších onemocněních bez vedlejších účinků. Je vhodný při léčení ztvrdlých jater, u léčených alkoholiků, u lidí drogově závislých, při léčení nadváhy, při eliminaci běžných chemických příměsí z potravin tzv. éček.

Též pomáhá lidem, kteří mají játra poškozena v důsledku užívání chemických léků, po chemoterapii, po otravách houbami a jedynejrůznějšího druhu. Je též účinný při alergiích a i při zažívacích potížích.

Při užívání může dojít k lehkému zvýšení krevního tlaku a proto není ostropestřec jako razantní kůra doporučován těhotným a kojícím ženám a lidem, kteří již mají tlak vyšší.

Také je vhodné zařadit odlehčenou stravu, raději bez živočišných bílkovin a určitě se vyhnout konzumaci alkoholu.

Účinnou látkou je silymarin a jeho blahodárný vliv na naše tělo potvrdilo již mnoho vědeckých studií. Proto užívání ostropestřce je velice přínosné a přitom pro naše tělo nijak zatěžující.

Sylimarin působí na zlepšení metabolismu jaterní buňky, stabilizuje její buněčné membrány, podporuje regeneraci jaterní tkáně a je výrazným antioxidantem, odstraňuje nebezpečné látky, volné radikály.

Ostropestřec mariánský má tolik tělu prospěšných účinků, že nedám na tento jarní očistný prostředek dopustit.

Upozornění závěrem

Po dobu této očistné kůry je velice vhodné jíst jen lehkou dietní stravu bez živočišných bílkovin, spíše si dát postní režim třeba o rýži a zelenině a také výrazně omezit solení.  Takto tělu velice pomůžeme s probíhající detoxikací. Samozřejmostí je, že v tomto období nebudeme pít ani  alkohol.

Nikoho však vyloženě nenabádám k následování uvedené kůry. Použití oleje z ostropestřce smíchaného s mixovanými semeny je sice velice chutná, ale někdy i razantní očista a je pro odhodlané jedince. Použití této detoxikace záleží na vaší chuti a odvaze něco podstoupit a je tedy jenom na vašem zvážení a též na vaši odpovědnost.

Pocení může být dosti intenzivní a očistné projevy též, ale podle osobních zkušeností nic z těchto projevů není nebezpečné, ba naopak, tělo se tímto zbavuje škodlivin. Snadnost, dostupnost a důležitost této kůry mne přesvědčila, že vám mám tuto informaci předat a na zdraví prospěšnou bylinku upozornit.

https://www.varimezdrave.cz/jarni-ocista-pro-nase-jatra/