Hó oponopono

20.09.2010 10:13

Učení Ho´oponopono (ukázka z knihy)

Víkendový seminář působil do mnohem větší hloubky, než jsem předpokládal.
Dr. Hew Len vysvětloval, že naprosto vše, co hledáme i co prožíváme, se děje uvnitř nás. Chceme-li cokoli změnit, je třeba zaměřit se dovnitř, nikoli ven. To je princip dokonalé zodpovědnosti. Neexistuje viník. Já jsem vše.
Kdosi položil otázku: „Jsem zodpovědný i za to, jestli se někdo stane obětí znásilnění či dopravní nehody?"
Nato se Dr. Hew Len zeptal: „Uvědomili jste si někdy, že máte-li problém, jste vždy jeho součástí? Za všechno nesete stoprocentní zodpovědnost a nikde neexistují zadní vrátka, kterými byste mohli utéci před něčím, co se vám nezamlouvá. Jste zodpovědní za všechno. Naprosto za všechno."


Dokonce i když pracoval v psychiatrické léčebně, kde se setkal s vrahy a násilníky, převzal zodpovědnost.
Pochopil, že tito lidé jednali na základě vzpomínek, na základě určitého programu mysli. Aby jim pomohl, musel odstranit vzpomínky. Jediným způsobem, jak toho docílit, bylo čištění. Se svými pacienty se tak nemusel osobně vůbec setkat. Pouze si prohlížel jejich záznamy a stále tiše opakoval čtyři formulky směrované k Božství: „Miluji tě. Omlouvám se. Prosím, odpusť mi. Děkuji ti." Použil všechno, co znal, aby vrátil pacienty do nulového stavu. Pacienti se nakonec uzdravili.

Dále vysvětloval: „Ho'oponopono znamená jednoduše,vylepšit` či ,napravit chybu'. Ho'o v havajštině znamená ,příčina' a ponopono ,dokonalost'. Podle starých Havajců má každá chyba původ v myšlenkách, které jsou poskvrněny bolestivými vzpomínkami na minulost. Hoóponopono je způsob, jak uvolnit energii těchto bolestivých vzpomínek či chyb, které mohou mít za následek nerovnováhu či nemoc."


Stručně řečeno: ho'oponopono je způsob řešení problému odehrávající se výhradně uvnitř.


Tuto novou a vylepšenou techniku vytvořila Morrnah, milovaná kahuna, která ji předala Dr. Hew Lenovi v listopadu 1982. Dr. Hew Len se o této ženě doslechl jako o zázračné léčitelce přednášející v nemocnicích, na vysokých školách, a dokonce v OSN. Jednoho dne se s ní setkala byl svědkem toho, jak uzdravila jeho dceru z pásového oparu. Následně zanechal všeho, aby u ní mohl studovat a naučit se její prosté léčebné metodě. Bylo to v době, kdy právě prožíval manželskou krizi, a tak opustil rovněž svou rodinu. To není výjimečné. Mnoho lidí opouští své rodiny, aby následovali duchovní mistry a učili se od nich.
Ačkoli se chtěl naučit její technice, nebyl průběh začátku jeho studia zcela hladký. Nejprve se zapsal na seminář, z nějž po třech hodinách odešel s konstatováním, že učitelka rozmlouvá s duchy a pomátla se.

O týden později se vrátil, znovu zaplatil kurzovné a řekl si, že vydrží až do konce. Opět se nezadařilo.
Vše, co Morrnah vykládala, se jeho univerzitně vyškolenému mozku zdálo být příliš bláznivé a ze semináře opět odešel.


„Napotřetí jsem to vydržel celý víkend," řekl mi. „Stále jsem se sice domníval, že je blázen, ale něco mě na ní přitahovalo a promlouvalo k mému srdci. Zůstal jsem s ní až do jejího odchodu v roce 1992."
Technika, kterou Morrnah používala, fungovala naprosto zázračně, a navíc ji každý člověk může provádět sám. Pouhým opakováním její modlitby se ruší všechny vzpomínky a programy. Věděl jsem, že se chci naučit její metodu a dokud se tak nestane, nenajdu klid.

Morrnah se o své metodě zmínila v článku, který napsala pro knihu I Am a Winner: „Používala jsem tento starý systém od svých dvou let. Předělala jsem ho, ale svou podstatu a svou prastarou moudrost si zachovává."

Mabel Katz zase ve své knížečce The Easiest Way označuje ho'oponopono za „proces odpuštění, pokání a transformace. Při každémpoužití některého z jeho nástrojů přebíráme stoprocentní zodpovědnost a žádáme (pro sebe) o odpuštění.
Učíme se, že všechno, co se děje v našem životě, je projekcí našich,programů ."
Zajímalo mě, jak se Morrnahina upravená technika liší od tradičního ho'oponopono. Dr. Hew Len k tomu podal následující vysvětlení:

Tradiční ho'oponopono

1. Interpersonální řešení problému.

2. Starší člen (stařešina) provází procesem celou skupinu najednou.

3. Každý, kdo je zapojen, musí být fyzicky přítomen.

4. Všichni účastníci se kají mezi sebou a stařešina je prostředníkem, aby nedocházelo k osobnostním sporům.

5. Každý účastník je vyzván, aby prosil o odpuštění všechny ostatníúčastníky.


Nalezení vlastního Já pomocí ho'oponopono


1. Intrapersonální řešení problému.      

                       
2. Do procesu jste zapojeni pouze vy a Já,


3. Fyzicky jste přítomni  pouze vy.


4. Pokání vůči Já.

5. Odpuštění ze strany Já. 



V tradičním procesu ho'oponopono je stařešina vyškolený v dynamice řešení problémů zodpovědný za to, že každý z účastníků dostane příležitost vyjádřit se k tomu, co považuje za problém. To bývá často předmětem sporu, neboť každý účastník nahlíží na problém jinýma očima. Musím se přiznat, že osobně preferuji novou a vylepšenou techniku, neboť se zde vše děje s jedním člověkem bez potřeby účasti další osoby. To považuji za nejsmysluplnější. Jako žák učitelů vycházejících převážně z jungiánské psychologie, např. populární Debbie Ford (autorky knihy The Dark Side of the Light Chasers), jsem již pochopil, že pro-stor pro změnu je uvnitř, nikoli vně či u jiné osoby.
„Společně s obnovenou technikou ho'oponopono," pokračoval Dr. Hew Len, „popsala Morrnah tři části vlastního já, které tvoří klíč k vlastní totožnosti. Tyto části, jež se nacházejí v každé molekule hmoty, se nazývají Unihipili (dítě, podvědomí), Uhane (matka, vědomí) a Aumakua (otec, nadvědomí). Když je tato ,vnitřní rodina' v souladu, nachází se člověk v harmonii s Božstvím. S nastolením této rovnováhy začíná proudit život. Ho'oponopono tedy pomáhá nejprve zharmonizovat jednotlivce a následně celý svět."

Pak pokračoval dál v objasňování tohoto neuvěřitelného procesu:
„Ho'oponopono je skutečně velmi jednoduché. Pro staré Havajce začínají všechny obtíže na úrovni myšlenky. Ale samotná myšlenka ještě nic neznamená. Problém je v tom, že všechny vzpomínky na osoby, místa či věci jsou prostoupeny bolestí.
Samostatně fungující intelekt dovede pouze organizovat, nedokáže problémy řešit. Organizování věcí není způsob, jak řešit problémy. Je třeba je nechat odejít. Když používáte ho'oponopono, Božství vezme bolestivou myšlenku a neutralizuje ji nebo očistí. Nečistíte však určitého člověka, místo ani věc. Neutralizu-jete energii, kterou spojujete s konkrétní osobou, místem nebo věcí.
První stupeň ho'oponopono tkví v čištění této energie.


V této fázi nastane něco úžasného. Energie se nejen zneutralizuje, ale také se uvolní, a tak přichází úplně nová zkušenost. Buddhisté to nazývají Prázdno. Poslední krok je, že dovolíte Božství, aby vstoupilo a naplnilo prázdno světlem.

K tomu, abyste mohli provádět ho'oponopono, nemusíte znát podstatu problému. Jediné, co se od vás vyžaduje, je všímat si problematických zážitků, at na fyzické, mentální či emocionální úrovni. Jakmile je zaznamenáte, vaší zodpovědností je, abyste okamžitě začali čistit, abyste opakovali slova ,Omlouvám se. Prosím, odpusť mi.' "
Když jsem hledal vše, co se vztahuje k Morrnah, dokonce jsem objevil DVD, kde s ní byly zaznamenány rozhovory Zde jsemkonečně našel modlitbu, kterou používala k léčení lidí, ať už je viděla nebo ne. Zněla následovně:

Božský Stvořiteli, Otče, Matko, Synu v jednotě... Pokud jsme se já, celá má rodina i příbuzenstvo a všichni mí předkové v myšlenkách, slovech a skutcích a ve svém jednání dopustili vůči Tobě, Tvé rodině nebo vůči Tvým příbuzným či předkům čehokoli zlého od počátku stvoření až do dneška, prosíme Tě o odpuštění...
Dopřej nám očištění, uvolnění a odstranění všech negativních vzpomínek, bloků, energií a vibrací a přeměň tyto nechtěné energie v čisté světlo... A tak se staň.
Nebyl jsem si jistý, jak může modlitba vyvolat proces léčení, ale bylo mi jasné, že vše spočívá v odpuštění. Oba dva, jak Morrnah, tak Dr. Hew Len cítili, že prosba o odpuštění uvolňuje cestu uzdravení.
Jediné, co brání tělesné i duševní pohodě, je nedostatek lásky. Odpouštění otevírá dveře a pomáhá jí vstoupit.


Vše jsem shledával fascinující, ale nebylo mi jasné, jak provádění ho'oponopono může pomoci vyléčit mě, vás či mentálně nemocné? Naslouchal jsem však dál. Dr. Hew Len pokračoval. Zopakoval, že musíme převzít stoprocentní zodpovědnost za své životy, a to bez výjimky, výmluv či zadních vrátek.
„Dokážete si představit, že bychom si všichni uvědomovali, že neseme
stoprocentní zodpovědnost?" zeptal se. „Před deseti lety jsem sám se sebou uzavřel dohodu, že pokud se mi podaří prožít den, aniž bych kohokoli nebo cokoli posuzoval, pozvu se na tak velký zmrzlinový pohár s horkým karamelem, až mi z něj bude špatně. Dosud se mi to ani jednou nepodařilo. Pravda, stále častěji se přistihnu při činu, ale zatím se mi nepodařilo úplně se zbavit posuzování."
To, co řekl, mě dojalo a uvědomil jsem si, že je také člověk jako my všichni ostatní. Já sám jsem na sobě vykonal už hodně práce, ale stále mě vyvádějí z rovnováhy situace nebo lidé, které bych si přál změnit.


Jsem sice mnohem tolerantnější, ale mám pořád ještě daleko k tomu, abych byl láskyplný v jakékoli situaci.
„Jak mám lidem sdělit, že jsou plně odpovědni za všechny problémy?" zeptal se. „Chcete-li něco vyřešit, pracujte na sobě. Týká-li se problém druhé osoby, ptejte se například sami sebe takto: ,Co uvnitř mě způsobilo, že mi tenhle člověk vadí?` Lidé se ve vašem životě zásadně objevují proto, aby vás obtěžovali. Pokud to víte, můžete se povznést nad každou situaci. Jak?
Jednoduše: ,Omlouvám se za všechno, co se děje. Prosím, odpusť mi.' "
Dále vysvětloval, že pracujete-li jako masér nebo chiropraktik a přijde za vámi klient s bolestí v zádech, měli byste se ptát: „Co uvnitř mě způsobuje, že se to projevuje jako bolest zad té osoby?"


To je převratný a nový způsob pohledu na život a objasňuje, jak je možné, že byl Dr. Hew Len schopen uzdravit všechny mentálně narušené vězně. Nepracoval na nich, ale na sobě.
Další část přednášky odhalovala, že ve svém srdci jsme všichni čistí, bez programů, vzpomínek, či dokonce inspirace. Tomu se říká nulový stav. Neexistují zde žádná omezení. V průběhu života dostáváme programy a vzpomínky, podobně jako někteří lidé dostanou rýmu. To, že onemocníme, neznamená, že jsme špatní. Pouze čelíme výzvě učinit vše, co je v našich silách, abychom se uzdravili. Pozorujeme-li na někom určitý program, znamená to, že jej máme také. Zbavit se ho znamená čistit.


Podle Dr. Hew Lena má každý člověk šanci najít cestu ven z potíží:


„Jedinou podmínkou je převzít stoprocentní zodpovědnost za vytvoření naprosto všech okamžiků svého života bez výjimky. Při tradičním havajském léčení hó oponopono prosí jednotlivec Lásku, aby napravila všechny chyby uvnitř pomocí následujících slov: ,Omlouvám se. Prosím o odpuštění za všehno, co se děje uvnitř mě a projevuje se jako problém.' Úkolem Lásky je přeměnit vnitřní chyby, které se zhmotnily do problému."
Dále dodal: „Ho'oponopono se dívá na problémy nikoli jako na trest, ale jako na příležitost, Jsou to jenom přehrané vzpomínky z minulosti, které se objevily aby nám umožnily pohlížet na ně očima lásky a jednat z inspirace."

Nemám svolení k tomu, abych zveřejnil některé důvěrné informace ze semináře. Podepsal jsem totiž dohodu mlčenlivosti, zejména z důvodu ochrany účastníků. Mohu vám říci jen tolik: Základem je převzít plnou zodpovědnost za svůj život.
Vím, že jste to už slyšeli. Nicméně, skutečnou sílu tohoto rozhodnutí můžete asi osobně zažít jen na semináři. Naprostá zodpovědnost znamená přijmout vše a naprosto vše, co vstupuje do vašeho života - všechny lidi i jejich problémy, neboť jejich problémy jsou i vaše.
Vyskytují se ve vašem životě, a pokud převezmete plnou zodpovědnost za své prožitky, pak musíte také převzít plnou zodpovědnost za ty jejich.
(Vyzývám vás, abyste si to přečetli znovu.)


Vím, že takový postoj člověku zamotá hlavu a vytvoří pořádný zmatek v jeho mysli. Přijmout jej znamená změnit svůj život jako nikdy předtím. Na to většina z nás není připravena.
Když se vám ale podaří tento koncept přijmout, vynoří se další otázka:
Jak změním sám sebe tak, aby se změnil i zbytek světa? Jediná skutečně bezpečná cesta vede skrze „Miluji tě".
To je kód, který spouští uzdravovací proces. Ale používáte to na sobě, nikoli na druhých. Jejich problém se stává vaším problémem a pamatujte, že práce s druhými nepomůže vám. Oni léčení nepotřebují, vy ano.
Máte zodpovědnost uzdravit sami sebe. To vy jste zdrojem všech zkušeností.


Toto je podstata obnovené techniky ho'oponopono. Na chvilku se nad ní zamyslete.
A když o ní přemýšlíte, budu stále opakovat: „Miluji vás."
Jeden z hlavních poznatků, které jsme si z víkendového semináře měli odnést, byl, že člověk jedná bud' ze vzpomínek nebo z inspirace. Vzpomínka vychází z mysli, inspirace je otevřenost. Většina z nás žije ze vzpomínek, aniž bychom si to uvědomovali.
Skrze inspiraci vám Božství posílá poselství do vaší mysli. je-li však plná vzpomínek, inspiraci neslyšíte a nemůžete na jejím základě jednat. Výsledkem je, že se Božství „nedostane ke slovu", neboť jsme příliš zaneprázdněni šumem ve své hlavě.
Dr. Hew Len pak nakreslil několik obrázků pro objasnění svých slov.


Jedním z nich byl trojúhelník, který představuje lidskou bytost, jejíž jádro netvoří nic jiného než Božství, nulový stav, stav kde neexistují žádné hranice.
Inspirace přichází od Božství, kdežto vzpomínka je program kolektivního nevědomí lidstva. Program je jako víra, neboli programování, které sdílíme s ostatními, pokud si ho na ostatních všimneme. Náš úkol je čistit všechny programy, abychom se vrátili do nulového stavu, kde může působit inspirace.


Dr. Hew Len věnoval mnoho času vysvětlování, že vzpomínky mezi sebou sdílíme. Když na druhém člověku vidíme něco, co se nám nelíbí, máme to také s největší pravděpodobností v sobě. Naším úkolem je tento vzorec pročistit. Když se nám to podaří, odejde i od toho druhého, což může vést až k tomu, že vzorec jednou úplně ze světa zmizí.
Jedním z nejnaléhavějších problémů světa je nenávist žen vůči mužům. Neustále to čistím a je to, jako bych zbavoval obrovské zaplevelené pole plevele. Každá plevelná rostlina je kořenem programu.
Nenávist žen vůči mužům je hluboko zakořeněná. Musíme ji milovat, aby mohla odejít."


Musím se přiznat, že zpočátku na mě obrázek působil jako jeden z dalších modelů světa (každý psycholog, filozof a každé náboženství nějaký má), a příliš jsem ho nechápal. Tento mě však nakonec zaujal, nebot se zdá, že dokáže vyléčit celou planetu. Koneckonců, dokáže-li Dr. Hew Len vyléčit celé oddělení mentálně narušených vězňů, pak je pravděpodobně možné úplně vše.
Nicméně Dr. Hew Len naznačil, že technika ho'oponopono není vůbec jednoduchá. Vyžaduje odevzdanost. „Není to životní koncept McDonaldu," řekl, „kde přijedete autem k okénku a okamžitě dostanete hotové jídlo. Bůh není sluha. Vyžaduje to neustálé čištění, čištění a zase čištění."
Pak hovořil o lidech, kteří používali metodu čištění k tomu, aby uskutečnili to, co ostatní považovali za nemožné.

Jedna z nich byla inženýrka NASA, která k němu přišla ve věci jednoho ze svých raketoplánů.
„Jelikož za mnou přišla, přepokládal jsem, že jsem součástí problému," vysvětloval Dr. Hew Len. „Začal jsem tedy s čištěním: Omlouval jsem se raketoplánu. Později se žena vrátila a svěřila se mi, že se raketoplán sám od sebe jaksi opravil během letu."
Mělo ho'oponopono vliv na raketoplán? Oba dva mají za to, že ano.
Mluvil jsem s inženýrkou a řekla mi, že bylo nemožné, aby se raketa opravila sama od sebe. Muselo se stát něco jiného, co mělo povahu zázraku.
Pro ni to bylo čištění s pomocí Dr. Hew Lena.
Nechci tvrdit, že jsem tento příběh „koupil", ale musím zároveň přiznat, že pro to, co se stalo, nemám jiné vysvětlení.

 

Obálka
                        knihy
 
  
Svět bez hranic - Havajské učení Ho'oponopono
Autor: Joe Vitale
Nakladatelství: Čintámani
technika pomáhající člověku rozvinout funkční vztah se svou vnitřní Božskou podstatou a prosit o nápravu chybných myšlenek